Foto van jedidja

jedidja

Alle blogs

Delen

Ga naar de bride to be weddingplanner:

Bezoek een trouwbeurs!

tijdlijn voor een trouwdag

Hoe maak je een tijdlijn voor de trouwdag

Het maken van een tijdlijn voor de trouwdag vereist een zorgvuldige planning en coördinatie om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt op jouw speciale dag.

We hebben een stapsgewijze handleiding voor je gemaakt om je te helpen jouw eigen tijdlijn voor de trouwdag te maken.

1. bepaal de starttijd van de ceremonie

De eerste stap is simpel, maar erg belangrijk voor het maken van je tijdlijn. Bepaal wanneer je wilt dat de huwelijksceremonie begint. Dit is het ankerpunt voor de rest van je tijdlijn.

2. Werk terug vanaf de starttijd van de ceremonie

Houd rekening met de duur van jullie ceremonie en eventuele reistijd naar de locatie. Reserveer voldoende tijd voor de gasten om naar de locatie te komen en te gaan zitten voordat de ceremonie begint.

3. Bespreek met jouw leveranciers

Communiceer met jouw weddingplanner, fotograaf, videograaf, cateraar en andere leveranciers die betrokken zijn bij jouw bruiloft. Ze kunnen waardevolle inzichten bieden en je helpen bij het bepalen van de tijd die nodig is voor hun diensten. Zij weten het best hoeveel tijd ze nodig hebben om voor te bereiden en op te bouwen.

4. Schets de belangrijkste gebeurtenissen

Identificeer de essentiële momenten en gebeurtenissen die je in jouw trouwdag wilt opnemen. Deze kunnen bestaan uit kleden, visagie en make-up, jullie first look, de huwelijksceremonie, het borreluurtje, de receptie, toespraken, bruidstaart aansnijden, diner, eerste dans, boeket gooien, enzovoort. Schetsen betekent in dit geval dat je een opzet maakt in klad, of op de laptop, die je makkelijk kunt aanvullen en in volgorde kunt aanpassen. Hier komt het erop aan dat je alle kleinste details benoemd om op de dag zelf niet in tijdnood te komen.

5. Plan voldoende tijd om je voor te bereiden

Overweeg de tijd die nodig is voor haar en make-up voor zowel de bruid als de bruidsvriendinnen en -familie. Het is een goed idee om een buffer te hebben om te voorkomen dat je je opgejaagd voelt.

6. Bepaal de duur van de ceremonie

Beslis hoe lang je wilt dat de ceremonie duurt, inclusief de wandeling over het trouwpad, uitspreken van geloften, aanschuiven van de rinen, lezingen en felicitatie. Deze periode zal variëren afhankelijk van jouw voorkeuren en eventuele religieuze of culturele tradities die je wilt opnemen.

7. Maak een vervoersplanning

Als er meerdere locaties bij betrokken zijn, zoals afzonderlijke locaties om je voor te bereiden, de ceremonie en de receptie, houd dan rekening met de reistijd en regel het vervoer dienovereenkomstig. Stap zelf in de auto en rijd verschillende routes. Bekijk waar regelmatig opstoppingen of werkzaamheden (kunnen) zijn op jouw trouwdag. Calculeer extra reistijd in voor onverhoopte vertragingen.

8. Reserveer tijd voor fotografie

Bespreek met je fotograaf het ideale moment voor het vastleggen van foto’s vóór de ceremonie, tijdens de ceremonie en ná de ceremonie. Overleg met je aanstaande welke foto’s je belangrijk vind om later, ook over 40 jaar, nog eens samen van te genieten. Ruim voldoende tijd in voor familieportretten, de first look, jullie trouwfoto’s, en eventuele specifieke foto’s van momenten die voor jullie het belangrijkst zijn.

tijdlijn voor de trouwdag
9. Plan activiteiten of entertainment tijdens het borreluurtje

Als je een borrel hebt tussen de ceremonie en het feest, bepaal dan de duur en maak een plan voor speciale activiteiten of entertainment in dit tijdslot.

10. Het diner en/of het feest

Hoelaat start je met het diner, hoeveel tijd heeft de cateraar of het restaurant met de keuken nodig om jouw diner uit te serveren. Uit hoeveel gangen bestaat het diner? Of kies je liever voor een buffet waar iedereen zijn eigen gang kan gaan. Hoe laat start de band, wanneer wil je de openingsdans doen waarop je zo hard hebt getraind. Ga je het boeket op een ludiek of traditionele manier gooien?  Zijn er toespraken, wordt er een toast uitgebracht en alle andere activiteiten die je hebt gepland….

11. Houd rekening met downtime

het is essentieel om pauzes gedurende de dag op te nemen om te ontspannen, op te frissen of onverwachte vertragingen aan te pakken die kunnen optreden.

12. Maak een gedetailleerd schema

Zodra je alle elementen weloverwogen op een rijtje hebt staan, maak je een gedetailleerde tijdlijn met specifieke tijden voor elke gebeurtenis of overgang. Deel deze tijdlijn met jouw leveranciers, locaties en iedereen die betrokken is bij de coördinatie van jullie trouwdag.

13. Sluit de dag af met een grand finale op de dansvloer

Last but not least is het tijd om te vertrekken. Samen naar huis, een bruidssuite of direct op huwelijksreis. Geniet tot de allerlaatste seconde en sluit af met een hoogtepunt op de dansvloer of laat je inspireren door deze ideeën.

Dit kan ook interessant voor je zijn:

weddingplanner jaarboek gratis bij weddingfair

Jouw eerste cadeau: het Bride-to-be WeddingPlanner Jaarboek.

Dat kan alleen bij WeddingFair, omdat wij vinden dat bij een huwelijk een cadeau hoort. Bij een bezoek aan een van onze trouwbeurzen krijgt het bruidspaar het Jaarboek van de Bride to be weddingplanner cadeau!